
1 
 

Measurement period 
May 2019 - April 2020 

 
Bolivia: different policies between two administrations 

 
Executive summary 

     Bolivia ranks among the middle positions of the Chapultepec Index of Freedom 
of Expression, not because it has had a moderate behavior in the twelve months 
under study, but because that period covers six months of Evo Morales's 
government and six months of the administration that emerged, as a constitutional 
solution, after the Morales's resignation. Therefore, the Index – as an average – is 
comprised of two starkly opposite situations, to the point that the report could be 
divided into two different parts, the first of which could hypothetically resemble the 
conditions in Venezuela, and the second one, those in Chile.  
 
 
Introduction 

     The study period includes the last six months of Evo Morales's mandate, 
marked by his ouster in the wake of a nationwide protest against the fraudulent 
electoral process of October 20, 2019, corruption, and violations of the constitution 
and laws. Additionally, this study includes the first six months of the government 
of Jeanine Áñez, the senator in charge of filling the vacuum left by Morales's 
sudden flight, and tasked with calling for new elections. 

     Regarding freedom of expression, the change was radical. Almost overnight, 
on November 12, when Morales left the country, the violations to the freedom of 
expression, persecution of journalists, and abuse against of the Law of Printing 
(Ley de Imprenta), in force since 1925 in Bolivia, ceased.  

     The advent of the new government, which guarantees freedom of the press, 
means that independent media benefit from this new situation. However, 
concurrently, the media acquired or launched by Morales’s administration can 
continue to operate, benefitting from the currently existing guarantees, which are 
standard in a full democracy. 

La restaurada libertad de expresión beneficia incluso a los medios alineados con 
la gestión pasada. Esto último ocurrió con los medios acaparados por aquella, 
incluyéndose un medio adquirido bajo presión -según la denuncia del empresario 
Abdallah Daher sobre la supuesta extorsión para obligarlo a vender el canal 
Periodistas Asociados de Televisión (PAT)-, así como las 130 radioemisoras que 
usan equipos obsequiados por Hugo Chávez y un canal de televisión obsequiado 
por la dictadura iraní. Algunos medios que habían gozado de los favores durante 
el gobierno de Morales y son seguidores del partido del cocalero exigieron al 
nuevo gobierno que les asignara el cupo de publicidad de que gozaron, y alegaron 
que de lo contrario se estaría violando la libertad de prensa. 

iNDEX CHAPULTEPEC
Freedom of Expression and Press



2 
 

 

     The restored freedom of expression benefits even those media that are aligned 
with Morales’s Administration. This occurs with the media monopolized by the 
previous Government, among them a media supposedly acquired under pressure 
-according to the complaint of the businessman Abdallah Daher about the alleged 
extorsion to force him to sale the television channel Periodistas Asociados de 
Televisión (PAT)-: 130 radio stations operating on equipment given away by 
Venezuela’s Hugo Chávez and a television channel given by the Iranian 
dictatorship. Some media that had enjoyed the favors during the Morales’s 
government and are allegiant to the party of the cocalero (coca grower) have 
demanded that new government allocate the advertising quotas that they enjoyed, 
since – they argue – the freedom of the press would otherwise be violated. 

     Con 39,8 puntos sobre 100, la calificación de Bolivia no parece juzgar bien a 
los dos extremos, pues por un lado beneficia a la administración de Morales que 
podría haber tenido niveles como el de Venezuela, pero por otro lado no hace 
suficiente justicia al mejoramiento que se dio el 12 de noviembre, cuando inició 
una gestión que hipotéticamente merecería una calificación alta, más similar a la 
de Chile. Este informe trata de dar cuenta de dos realidades diferentes, de dos 
países diferentes. Los seis meses del nuevo gobierno, hasta abril, ayudaron a que 
mejore la calificación de Bolivia en el índice, compensando las condiciones que 
habían existido en los seis meses anteriores: Mr. Hyde y Dr. Jekyll, en ese orden, 
para la libertad de expresión. 

 

Report 

     With 39.8 points out of 100, Bolivia's rating does not seem to fairly assess both 
sides, since, on the one hand, it benefits an administration that could have 
achieved a score similar to that of Venezuela; but, on the other, it does not do 
enough justice to the improved scenario underway since November 12. Therefore, 
the government that followed would hypothetically deserve a higher rating, rather 
similar to that of Chile. This report attempts at giving an account of two different 
realities, two different countries. The six months of the new government, until April, 
helped improve Bolivia's rating in the index, offsetting the conditions that had 
existed over the previous six months: Mr. Hyde and Dr. Jekyll, in that order, 
regarding freedom of expression. 

 

Environments: All the power of the State against freedom 

     During the first six months of the period covered by the study, all the media in 
Bolivia had to comply with Law 164 of October 2012, whereby they were under the 
obligation of broadcasting, free of charge, all of the rulers’ speeches and 
addresses, or otherwise be penalized with fines or the shutdown of their media 



3 
 

outlets. The speech of Evo Morales on August 6, 2019, the anniversary of Bolivia, 
was broadcast on a mandatory basis, so were his media campaigns. 

     On January 22, 2020, at a press conference, President Jeanine Áñez 
announced that she had repealed the provision under which broadcasting 
government addresses was mandatory for the media. She did so during her 
speech honoring the restoration of democracy. 

     A campaign by Morales government was aimed at dubbing a "cartel of lies" the 
media broadcasting the opposition’s whistleblowing on the February 21, 2016 
referendum. With their votes, citizens decided that Morales could not run for office 
over again. Página Siete (Page Seven) newspaper, Fides radio station, as well as 
journalists Carlos Valverde, Raúl Peñaranda, Andrés Gómez, and Amalia Pando 
were singled out as members of the so-called "cartel" by the powerful government 
media system. 

     In the period covered by the study, journalists Juan Pablo Guzmán and Erwin 
Valda had to quit their television shows and the program Pares Opuestos 
(Opposite Pairs) under government pressure, as denounced by them and by 
journalists' organizations. Carlos Valverde, a radio host from Santa Cruz, was 
forced into exile after threats by the government, so was Wilson García Mérida, 
who had blown the whistle on Minister Juan Ramón Quintana for smuggling. This 
reporter was forced to print his newspaper, El Sol de Pando (The Sun of Pando), 
from Brazilian territory. 

 

     Since he took office, Morales endeavored to seize control of flagship media. 
Both La Razón (The Reason) newspaper and ATB (Bolivian Broadcasting 
Association [Asociación Teledifusora Boliviana]) television channel were bought 
out by Carlos Gill Ramírez, a Venezuelan national, and then put at the service of 
the government. Businessman Abdallah Daher denounced in 2019 that he was 
forced to sell his stock in PAT (Associated Journalists Television [Periodistas 
Asociados Televisión]) television channel to a high-ranking government official, 
because his son had been kidnapped by those interested in the buyout, all of them 
with close ties to the regime. 

     The management of the TV channels of Morales administration, including the 
state-owned media outlet, fled the country along with Morales in November and 
are now his advisors in exile. They have worked from abroad on building an image 
that Morales's flight from Bolivia was the product of a "coup d'état" and they receive 
the support of foreign media aligned with the China-Russia-Iran axis. On social 
media, a tweet set the record straight on Morales's ouster: "It was not a coup d'état, 
it was a kick in the a...", grounds not included among the causes for deposing a 
ruler. 

 



4 
 

Realm A: Bolivians have lost the habit of obtaining information 

     The hostage taking of the media by Morales government also included hiring 
teams of journalists willing to bow down to the demands of the authorities. This 
persisted for six months of the study. Radio news programs became mere spaces 
for spewing propaganda on government projects, and political topics were 
excluded. Political commentary shows on television channels, such as El Abogado 
del Diablo (The Devil’s Advocate), on Unitel channel, were canceled and, in their 
stead, this channel had to broadcast shows covering crime news; or soap operas, 
usually of Turkish origin, were featured. 

     This made Bolivians turn to the Internet to get news, thereby engaging in social 
media. The mainstream media had ceased to serve as an avenue of information 
for the people. It was by means of social media that the unprecedented nationwide 
protest from October 20 to November 12, 2019, was organized. Mainstream media 
remained silent over the issue. 

     By pressuring with tax penalties or by extremely curbing government 
advertising for critical media, the government managed to get the most critical 
columnists expelled. Santa Cruz newspaper El Deber (The Duty) had to provide 
permanent office space for two internal revenue service officers to work from its 
premises, a sign of constant threat, so that neither news nor opinions would be 
critical. Los Tiempos (The Times) of Cochabamba had to remove columnists 
critical of the government from its opinion pages. 

 

Realm B: Conditions for the exercise of journalism 

     The exercise of journalism in these two very different stages of the Bolivian 
outlook showed starkly opposite conditions, with constrained reality in the first six 
months, and the reality of more freedoms in the remaining six. This allowed fellow 
newspersons gripped by fear, accustomed to a yoke, to adjust to a new reality. 

     Over the second semester of the study period, it was notorious that, in certain 
media outlets, some journalists had remained well settled, acting as "political 
commissars", in charge of censoring their colleagues, avoiding news reporting on 
issues contrary or sabotaging the publication of opinion columns penned by 
personalities critical of the regime. 

     The journalists who had criticized Morales began demanding punishment for 
those who had helped the cocalero or had been his servants; but then they realized 
that democracy and freedom of the press protect even those, still operating from 
certain media outlets, who supported him. 

 

Realm C: Violence and Impunity 



5 
 

     Civil society organization Voces del Sur (Voices of the South), according to 
newspaper Página Siete, found that, in 2018, the cases of attacks on the press 
reported in Bolivia reached 65. With 21 alerts, the most frequent type of attack is 
"stigmatizing speech”. This category implies invectives or attacks by major public 
officials or personalities on the reputation of journalists or the media. It also 
includes systematic campaigns aimed at discrediting them. In this regard, 12 
instances of abuse of government power and three access to information cases 
also got on record in Bolivia. According to the report, in 46 cases (out of a total 65) 
the perpetrator was the State. 

     During the study period, none of these cases was investigated by Morales’s 
administration, which also failed to respond to complaints filed by the National 
Press Association (Asociación Nacional de la Prensa, ANP) regarding the 
"asphyxiating" situation in which the government had left uncomfortable media 
outlets. Deputy Communications Minister Isabel Fernández revealed that 94% of 
the advertising budget benefited media outlets owned by their shareholders 
themselves or by front men, as is the case of La Razón newspaper, owned by 
Venezuelan-born Carlos Gill. In early 2019, this businessman admitted before a 
group of Bolivian journalists that he was not privy of how this morning paper, which 
at the time was the most important in the country, was being managed. 

     Página Siete newspaper and Fides radio station filed complaints against the 
government's allegations that they were part of the "cartel of lies" for reporting on 
the defeat of cocalero Morales in the referendum of February 21, 2016; but the 
justice system would not hear these complaints. 

 

     From the Legislative, there were, even during the period under review, several 
attempts at drafting and passing a new Law of Printing to replace the one of 1925, 
claiming that, at that time, there were no radio or television stations, let alone 
Internet. 

     Officials of the Morales’s government argued that the establishment of special 
courts could not be tolerated, that journalists should answer to the Law for the 
crimes that they had committed, but not to courts that could let those crimes go by, 
to the detriment of citizens. The government that followed, on the other hand, gave 
full guarantees of respect for freedom of expression. The press conferences held 
by Ms. Áñez opened the possibility for journalists to ask questions and no one was 
offended, in contrast to the cocalero’s style. 

 

Realm D: Control of media 

     The Morales’s period first move on the media was to create a powerful 
ecosystem of state-owned radio stations and television channels, in addition to 
print media buyouts. This system has remained intact in the study period. 



6 
 

     To this end, it counted on the help of Hugo Chavez, in the form of equipment 
for 130 radio stations sent into Bolivia. The Bolivian government had to award them 
to organizations of loyalists named "farmers’ communities". The most powerful 
equipment was given to coca producers, Morales's associates, who established 
Kawsachun Coca (“Long Live Coca” in Quechua) radio, with a wide network of 
relay stations. The bills for the electric power consumed by this equipment are paid 
by the Bolivian state, even after Morales left the country. 

     The regimen of Iran gave the Morales government equipment for a very 
powerful television channel, Abya Yala (“Land in Bloom” in Guna), which still 
operates, without the democratic government having done anything to silence it. 
These "journalists" have opted to demand the respect for the freedom of 
expression not shown by them during Morales administration, and have pointed 
fingers at the democratic government for committing abuses against them, 
accusations that have only been echoed by foreign media with authoritarian views 
or international organizations of socialist leanings. 

 

 

 

Conclusions 

     Bolivia freed itself, last November 12, from a government aligned with the São 
Paulo Forum, the 21st Century Socialism or, as named by Colombian President 
Ivan Duque, the "organized crime multinational". That administration had, up to the 
last day, the same attitude towards the media that the governments of China, 
Russia, Iran, Venezuela, or Cuba have had.  

     The advent of other government put an end to this situation and its practices of 
disregard for freedoms, starting with freedom of expression. 

     In October, Bolivia will hold general elections. The party that embodied Morales 
administration will have a candidate.  

     The National Association of Journalists (Asociación Nacional de Periodistas) 
and the National Press Association – the latter affiliated to the IAPA – played a 
major role in defending freedom of expression during the Morales government. 
More than once, their leaders announced the intent to bring complaints against his 
administration up to international bodies, including the Inter-American Commission 
on Human Rights. 

     The advent of the transitional government, headed by Jeanine Áñez on 
November 12, 2019, was a godsend for Bolivian journalism as it put an end to the 
abuse against freedom of expression. She took office with the approval of the 



7 
 

parliament, where two thirds of the representatives and senators are members of 
the party of Morales. This denies that a coup d'état ended his government. 

 

References 

Aguilar, M. (2019, August 25). Bolivia: en 2018 se registraron 65 ataques a la prensa, el Estado 
es el principal agresor. Página siete. Retrieved from: 
https://www.paginasiete.bo/sociedad/2019/8/26/bolivia-en-2018-se-registraron-65-ataques-
la-prensa-el-estado-es-el-principal-agresor-228690.html 

Opinión. (2016, July 28). El Presidente Evo Morales inicia juicio al periodista Humberto 
Vacaflor, premio Libertad 2016. Opinión. Retrieved from:  
https://www.opinion.com.bo/articulo/el-pais/presidente-evo-morales-inicia-juicio-periodista-
humberto-vacaflor-premio-libertad-2016/20160728000100556184.html 

Opinión. (2016, October 6). Afamados periodistas iberoamericanos firman declaración de 
respaldo a Vacaflor. Asociación Nacional de la prensa de Bolivia. Retrieved from:  http://anp-
bolivia.com/afamados-periodistas-iberoamericanos-firman-declaracion-de-respaldo-a-
vacaflor/ 

Peñaranda, R. (2014). Control remoto. Bolivia: Raúl Peñaranda U.  

Vásquez, T. (2019, May 3). La guerra de Evo Morales contra la prensa: periodistas dejan su 
trabajo por presiones del Gobierno. infobae. Retrieved from: 
https://www.infobae.com/america/america-latina/2019/05/03/la-guerra-de-evo-morales-
contra-la-prensa-periodistas-dejan-su-trabajo-por-presiones-del-gobierno/ 

Viceministerio de Comunicación. (2020, May 14). Pauta publicitaria: Ministra no descarta 
procesos. Ministerio de Comunicación del Estado Plurinacional de Bolivia. Retrieved from: 
https://comunicacion.gob.bo/?q=20200514/29414 

 

 


